Wszytko co z reklamą się łączy
RSS
niedziela, 22 czerwca 2014

 

Hehe, pech czy nie? Obojętnie jak to nazwać - ciekawa sytuacja.

2 różne reklamy obok siebie, a wykorzystane to samo zdjęcie z banku fotografii.

wtorek, 20 maja 2014

Witam,

Po dość długiej przerwie. Dzisiaj rozwinę następny problem, o którym pisałem w artykule:

Najczęściej popełniane błędy przy przygotowaniu plików do druku.

Dokładnie chodzi o:

2. Czcionki nie zamienione na krzywe

Jest to niezwykle częsty problem, który występuje w przypadku projektowania tekstów w programach wektorowych - corel draw, illustrator, indesign. Wysłanie projektu z nie zakrzywionymi tekstami kończy się najczęściej błędnym ich wyświetleniem na innym komputerze w drukarni, jeśli nie posiada ona dokładnie tej samej czcionki, tego samego rodzaju i producenta. Dlatego też, aby zapobiec takiej sytuacji i spać spokojnie należy przed przesłaniem plików do druku zamienić wszystkie czcionki na krzywe, w ten sposób nie są już one rozpoznawane jako tekst, ale jako obiekty geometryczne i na każdym komputerze wyświetlą się w ten sam sposób.

Jak to zrobić?

Najprostszy sposób to kliknąć prawym klawiszem myszy na tekście i wybrać opcję zamień na krzywe/przekształć w krzywe lub wybrać opcję z górnego menu programu. Poniżej screeny:

INDESING/ILLUSTRATOR


COREL


 

Przy publikacjach wielosctronicowych może być dość uciążliwe zmienianie każdego elementu na krzywe, dlatego w opcjach eksportu do pdf również często dostępna jest opcja automatycznej zamiany wszystkich czcionek na krzywe, np w corel draw:

 

 



poniedziałek, 07 kwietnia 2014

Przyszedł więc czas na rozwinięcie mojego poprzedniego wpisu na temat "Najczęściej popełniane błędy przy przygotowaniu plików do druku". Dziś postanowiłem omówić temat spadów oraz marginesów do rozmieszczenia istotnych elementów projektu.

Zacznijmy od teorii -

Co to właściwie są te spady?

Myślę, że najbardziej zwięźle odpowie nam na to nasza ulubiona encyklopedia: http://pl.wikipedia.org/wiki/Spad_drukarski

Spad drukarski – obszar druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza. Wielkość spadu dochodzi do 5 mm.

Najprościej mówiąc jest to dodatkowy margines (najczęściej od 2 mm do 5 mm) powiększający nasz projekt z każdej strony, aby wydruk został przycięty zgodnie z docelowym wymiarem, ponieważ maszyny tnące - gilotyny rzadko są w stanie przyciąć coś w idealny sposób co do ułamków milimetra, dlatego trzeba im dać margines bezpieczeństwa. Najczęściej stosowane w drukarniach spady to 2-3mm przy wydrukach typu plakaty, ulotki, wizytówki itp.


Jak zrobić spady?

Aby dodać spad do naszego projektu nie wystarczy powiększyć go do odpowiedniego wymiaru - wręcz przeciwnie - jest to błąd! Dość często spotykam się z tą praktyką. Jedyne co należy powiększyć o spad to tło dochodzące do krawędzi projektu. Nie wszystko jasne? Zaraz przedstawię to graficznie.


Po lewej widzimy ulotkę o wymiarze docelowym, po prawej projekt ze spadami, w którym każdy bok powiększony jest o 3mm - wszystkie elementy tła dochodzące do krawędzi zostały "wyciągnięte" na spad, nie zwiększając ich wielkości, ani położenia. Dlatego ważne jest, aby projektując plik do druku najlepiej od razu uwzględnić spad. Reszta obiektów czyli teksty i grafika tytułu pozostały na swoich miejscach, aby lepiej to zobrazować dołączyłem czerwony prostokąt o wymiarze docelowym czyli 99x210mm.

 

Rozmieszczenie istotnych elementów projektu.

Kolejnym bardzo często popełnianym błędem jest umieszczanie zbyt blisko linii cięcia istotnych elementów projektu. Oprócz odpowiednich marginesów na spad, należy również zachować odpowiednie marginesy wewnętrzne, jeśli nie chcemy, aby nasze logo, teksty zastały przycięte. Bezpieczną odległością w takim przypadku jest minimum 3mm od linii cięcia.

Po lewej poprawnie przygotowany projekt - biały prostokąt pokazuje granice marginesu, po prawej jak widzimy kilka elementów, które nie mają być przycięte wychodzą poza margines i istnieje duże ryzyko, że zostaną przycięte albo zwyczajnie w świecie będą przy samym brzegu cięcia i będą się źle prezentować.

 

Na dzisiaj to tyle, mam nadzieje, że udało mi się dokładnie zobrazować, o co chodzi w spadach i marginesie bezpieczeństwa i że pomoże to osobom, które miały z tym problem. Życzę dużego natchnienia w projektowaniu.

poniedziałek, 24 marca 2014

Odbierając dzisiaj już około piąty mail z plikami do druku od tego samego klienta, zastanawiałem się czy możliwe jest, aby to był już ten ostateczny - prawidłowo przygotowany plik. Projekt jak się okazało przygotowywał pewien znajomy "grafik" zleceniodawcy, który jak powiadał klient, posiadał odpowiednie kwalifikacje, aby coś takiego wykonać. Niestety, po raz kolejny coś nie poszło.

Wiele razy w swojej dość bogatej karierze w tej branży spotykałem się z problemami, który przed chwilą przytoczyłem. Mało tego, doświdczyłem również sytuacji, w której uznane studio graficzne z wieloletnim stażem nie potrafiło dodać spadu do przygotowanego folderu. Z czego wynika ten problem?

Moim zdaniem z tego, że w dzisiejszych czasach wielu ludzi dzięki internetowi i szeroko dostępnej wiedzy ma możliwość kształcenia się np. w projektowaniu graficznym. Szukając w google tutoriali, znajdziemy ich całe mnóstwo do wszystkich dostępnych na rynku programów. Jest to wspaniała rzecz, bo każdy może tego spróbować - jak wiadomo z różnym skutkiem, ale znam kilku takich samouków, którzy maja naprawdę talent. Jednak sam kunszt graficzny nie wystarczy, aby dobrze przygotować plik do druku - do tego potrzebna jest wiedza techniczna, którą już nie tak łatwo nabyć i myślę, że większość nabiera po prostu tego z doświadczeniem.

Przedstawię tutaj najczęstsze popełniane błędy przez "początkujących w druku projektantów":

1. Brak spadów

2. Czcionki nie zamienione na krzywe

3. Zły format pracy

4. Niska rozdzielczość

5. Zła przestrzeń kolorystyczna

6. Drobne teksty złożone z kilku kolorów

7. Zły rozkład strony w przypadku publikacji wielostronicowych

8. Umieszczanie zbyt blisko linii cięcia istotnych elementów projektu (tekstów, logo itp.)

 

Są to najczęściej spotykane problemy patrząc na moje doświadczenie, jednak na pewno można byłoby ich znaleźć jeszcze przynajmniej kilka.

W kolejnych, przyszłych wpisach będę starał się rozszerzać informację na temat wypisanych błędów.

czwartek, 06 marca 2014



  Zamysłem do stworzenia tego bloga była chęć podzielenia się z wami, moi Drodzy Czytelnicy moją wiedzą teoretyczną, praktyczną i doświadczeniem z branży reklamowej. Dotyczy to w głównej mierze reklamy drukowanej i wszystkiego co z nią związane - projekty graficzne, składy publikacji, naświetlenia, druk jak i outdoor. Oczywiście żeby nie zanudzać tylko wpisami branżowymi znajdzie się tu także trochę śmiesznych rzeczy i fajnych dyskusji. Mam nadzieje, że miło będzie się czytać tą tablicę i że skuszę do odwiedzania tej strony duże grono czytelników.

Polecane strony:
Drukarnia Bydgoszcz